dinsdag 1 maart 2011

opvoeden, trainingen

Opvoeden is het moeilijste dat er is, pleegt vriendin Martine nogal eens te zegen. Zij kan het weten, zij voedt vier kinderen liefdevol op.

Ik heb maar 1 kind om groot te brengen en dat vind ik al een hele klus. Die worsteling ervaar ik niet als enige, ik zie dit regelmatig om me heen. Daarom ben ik blij dat het taboe dat lang rustte op het volgen van een oudercursus langzaam maar zeker aan het verdwijnen is. Ik heb zulke trainingen altijd ervaren als een waardevolle aanvulling op mijn eigen opvoeding en heb er een hele reeks gevolgd, bij het consultatiebureau, bij Marieke van der Zee en bij Franca Nijman.

Gisteren las ik over het bureau van Marjolein Scheepers van papas-mamas.nl. Zij biedt trainingen aan toekomstige ouders die zich optimaal willen voorbereiden op de komst van hun kindje maar ook aan ouders van pubers. Zie www.papas-mamas.nl voor meer informatie.
Ook handig is het boekje over de pubertraining op haar site!

Geen opmerkingen: