maandag 5 september 2011

Overeenkomsten en verschillen

Iedereen weet dat sommige principes heel eenvoudig klinken, maar in de praktijk toch te zelden worden toegepast.
Een mooi voorbeeld is "begin met begrip, stel oordeel uit". Klinkt uitstekend, maar deze liefdevolle benadering van een ander is me slechts zelden gegeven. Als ik gestresst, gehaast of ongesteld ben lukt het niet. Als ik er bij uitzondering wel in slaag werkt het vaak heel verhelderend.

Een ander beginsel waar sommige politici in ons land vast anders over denken is: "benadruk de overeenkomsten, niet de verschillen". Dit kan ook wonderen verrichten bij onvrede tussen mannen en vrouwen over o.a. de taakverdeling. We doen allemaal ons best, hunkeren allemaal naar erkenning en we willen door de ander gezien worden. Niets meer of minder.

Voornoemde politici hebben het vooral gemunt op 'allochtonen' (die term alleen al!).
Laatst zat ik bij goede vriendin K -Nederlandse, geboren uit Marokkaanse ouders-koffie te drinken en honderduit te kletsen. Op een gegeven moment zei ze iets waar ik niets van begreep. Glazig staarde ik haar aan. Ze lachte en pakte mijn pols vast. "O, sorry, ik sprak Berbers tegen je". "Mijn Berbers is een tikje roestig" was mijn melige antwoord. "Friendship is something in the soul" zoals Graham Greene schreef. Het land waar je vandaan komt en de kleur van je huid hebben er niets mee van doen. Echt niet.

1 opmerking:

martine zei

Mooi stukje....zo heb ik ooit eens tegen roline gezegd, ga je lekker mee naar de zonnebank, waarop roline zei...heb je eigenlijk ooit wel eens goed naar mij gekeken?