dinsdag 24 maart 2009

Recept van Jacques Dutronc


Een paar jaar geleden hield ik een praatje over Time Management -één van mijn stokpaardjes-voor een groepje collega-vertalers. Ik zal in dit leven nooit tot de speaker's academy toetreden, aangezien ik een abominabel slechte spreker ben.
Toch bewaar ik een goede herinnering aan die avond, waarin ik een boek kreeg Les bonnes choses de la vie, van Isabelle Giordano waarin Franse acteurs, zangers en andere publieke figuren praten over hun lievelingsrecepten en hun verhouding met eten.

Mijn grote favoriet, Jacques Dutronc, is één van de geïnterviewden. Een prachtige man, van een tengerheid die niet doet vermoeden dat het een gulzige eter is. Toch blijkt hij dat wel te zijn. Hij stelt zelfs dat hij in zijn leven meer tijd aan tafel heeft doorgebracht dan in bed. Mmmm, ik krijg opeens het beeld van in bed met Dutronc genieten van croissants en aardbeien. Sorry, ik liet me even gaan (het bestaan als ploetermoeder valt soms niet mee). In het boek gaf hij één van zijn recepten prijs. Buitengewoon eenvoudig, maar dat zijn vaak de beste recepten.

Voor vier personen:
4 grote en stevige tomaten, 4 eieren, 120 g roquefort, 4 sneetjes brood, 25 g boter, zout en peper

Snijd de tomaten tot aan 2/3 van hun hoogte,haal het vruchtvlees er met een lepeltje uit zodat je een holte krijgt, strooi zout in deze holte en draai de tomaten dan om op keukenpapier om het vocht eruit te doen verdwijnen. Draai ze dan weer om, leg ze op een met boter ingevette ovenschaal, breek in elke holte een ei en voeg kleine beetjes roquefort toe. In een voorverwarmde oven zetten op 200 graden, een minuut of twintig. Als het eiwit gestold is kunnen de tomaten uit de oven. Zout en peper over de tomaten met ei en roquefort strooien. Lekker met sneetjes gegrilld brood met een beetje boter.

Geen opmerkingen: