maandag 7 januari 2008

Leven & dood

Ik loop achter de feiten aan. Niet dat dat iets nieuws is, overigens...Gisteren kwam ik pas toe aan het lezen van het Kerstnummer van weekblad Elsevier (waar mijn vader, Rik Kuethe, voor schrijft en waarop ik geabonneerd ben). Daarin stond o.a. een interessant interview met psychiater Irvin Yalom. Één van de onderwerpen die werden besproken was...de dood. Een onderwerp dat mij, zeker de laatste tijd, veel bezig houdt. En daarin ben ik allicht de enige niet. Ik ben bang voor de dood. Ook daarin vermoed ik dat ik niet de enige ben. Maar er is, aldus Yalom, wel wat aan die angst te doen. Ten eerste: hoe moeilijk het ook is, kijk die angst in de ogen. Dit is bijna net zo lastig als in de zon staren (vandaar de titel van het komende boek van Yalom, dat over dit thema handelt: staring at the sun). Besef dat leven en dood één onlosmakelijk geheel zijn. Haal alles uit het leven wat erin zin: doe wat je kunt in de tijd die je rest, om rustig te kunnen sterven. Deed me trouwens denken aan een tekst van Bukowski, in Factotum, met een negatievere strekking , maar hetzelfde einde 'so that there is nothing left for death to take away / zodat er niets meer over is voor de dood.'
Ik ga het proberen.

Geen opmerkingen: