maandag 18 augustus 2008

Take the rough with the smooth

Vanuit huis werken als zelfstandige heeft oneindig veel voordelen in mijn beleving. Ik maak zoveel mee van het leven van Thomas dat ik me bijna thuisblijfmoeder voel en verdien een inkomen waarmee ik me eerder op het pad van de carrièremoeder begeef. Ik zit in mijn eigen werkkamer in mijn eigen sfeer mijn eigen cocon mijn opdrachten uit te voeren en via bijeenkomsten, telefoon en e-mail houd ik contact met vakgenoten. Zo ben ik bijvoorbeeld lid van het NGTV (, Het Nederlands Genootschap voor Vertalers en Tolken. Overigens is hun site ook handig voor wie een vertaler nodig heeft, klik in zo'n geval op de optie 'zoek vertaler of tolk' en van de SVVT , Stichting Vrouwelijke Vertalers en Tolken. Als moeder kom ik niets te kort, als professional ook niet.

Maar ik zou mezelf niet zijn als ik niet met de regelmaat van de klok zou klagen. Wat dat betreft zie ik een gelijkenis met het emotionele krediet waar mijn goede vriendin Monique het laatst over had, over het krediet dat mensen bij elkaar kunnen opbouwen. Maar krediet opbouwen gaat relatief langzaam, krediet afbreken gaat een stuk sneller.

Zo is het ook met die voor-en nadelen van vanuit huis werken. Ik sta 100% achter mijn keuze en ervaar ook regelmatig oprechte blijdschap over die keuze. Maar toch...baal ik van sommige kanten. Zoals het feit dat iedereen me ziet als ik een kop koffie ga drinken bij Crunch in mijn pauze, maar dat niemand me ziet als ik op een zondag tot drie uur 's nachts zit te werken. Zelfs hele dierbare vriendinnen die toch echt wel weten hoe mijn schema eruit ziet nemen mijn werk niet even serieus als een baan buitenshuis, heel irritant. Nog irritanter is het feit dat ik dus zelf daarin grenzen moet stellen, terwijl ik dat lastig vind. Toch zit er weinig anders op. Een ander nadeel van thuiswerken is dat je alles zelf moet regelen. Ik heb op dit moment een hele grote vertaalklus, maar heb een groot deel van de ochtend gespendeerd aan het installeren van een nieuw anti-virus programma. Want al die dingen horen erbij, de ICT, de administratie, het werven van klanten, de hele rimram. Geeft overigens soms ook een kick. Dan voel ik me echt een self made woman. Maar deze self made woman heeft zich voorgenomen wat vaker te glimlachen, want klagen lucht weliswaar op, maar nooit voor lang.


Geen opmerkingen: