zaterdag 29 november 2008

Van je familie moet je het hebben

Toen ik vandaag zomaar trok aan een luikje boven mijn fornuis werd ik zowat bedolven onder het roet. Dat roet, zo werd me duidelijk, lag daar al heel lang. De schoorstenen waar kachels zijn laat ik wel eens vegen, maar dat er ook in de keuken een schoorsteen was wist ik niet. Aangezien ik enorm angstig aangelegd ben kwamen er ogenblikkelijk doemscenario's in me op. Dat fornuis, daar sta ik elke dag toch wel een tijdje boven te hannessen en wie weet wat voor schade ik aan mijn longen ik heb opgelopen tijdens het bakken van tortilla's, viskoekjes en pannekoeken. Toen ik mijn angsten tegen Thomas uitsprak reageerde hij laconiek: "ach mam, zelfs als het zo is geeft het toch niet, je bent een oud wijfje, je hebt je leven al gehad."
Hemeltje. En dat uit de mond van dezelfde jongen die als zesjarige 's avonds dicht tegen me aan kroop, zijn vingers langs mijn gezicht liet glijden en zei: "mam, als jij doodgaat ga ik op het kerkhof wonen."

3 opmerkingen:

Marleen zei

Hoi Anne Marijn,

Leuke verhalen op je log. Ik ben er ook onlangs mee begonnen http://www.deblauweuil.blogspot.com/ Wat mij altijd opvalt is dat -als we ECHT naar onze kinderen luisteren- ze vaak wijzer zijn dan volwassenen. Kinderen staan nog in directer contact met hun Authenticiteit en dus hun wijsheid.

succes met je Colum voor vandaag!
Groet Marleen

Marleen zei

Hoi Anne Marijn,

Leuke verhalen op je log. Ik ben er ook onlangs mee begonnen http://www.deblauweuil.blogspot.com/ Wat mij altijd opvalt is dat -als we ECHT naar onze kinderen luisteren- ze vaak wijzer zijn dan volwassenen. Kinderen staan nog in directer contact met hun Authenticiteit en dus hun wijsheid.

succes met je Colum voor vandaag!
Groet Marleen

Anoniem zei

Hahaha, ik weet nog, dat ik dat ook tegen mijn moeder zei, maar niet op het kerkhof wonen, dat lijkt me niet zo gezellig, maar wel dat ze gewoon bij ons kon blijven opgebaard en wel en dat ik haar niet liet ophalen, want zo kon ik nog bij haar blijven.
Nu lijkt het me niet zo´n goed idee...idd wijzer geworden.
Maar Thomas tja, die ruwe eerlijkheid van mannen hé, hij wordt blijkbaar al groot!!!
jouw blog staat onder wahm, wat is dat?
je schrijft leuk, ik kom hier nog terug om te lezen wat voor eerlijks Thomas nog meer uitkraamt!!!
groetjes, assyma