dinsdag 5 februari 2008

Zelfbedrog

"De ergste vorm van bedrog is zelfbedrog" pleegt mijn stiefvader Sicco nogal eens te zeggen. Ik vraag me overigens af hoe hij dat weet, want hij lijkt me bij uitstek iemand die noch zichzelf noch anderen in de maling neemt.

Hoe anders is dat helaas bij mij! Van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat maak ik mezelf dingen wijs. Niet alleen God zit in het detail, maar ook de duivel...
Zo maak ik vaak to do-lijstjes, waar ik dan maar meteen een paar dingen op zet die ik al gedaan heb, dan kan ik onmiddellijk beginnen met afvinken, geeft zoveel voldoening.
Als ik mijn bed inkruip nadat Thomas naar school is gegaan en er pas uren later uit kom, dan sus ik mijn geweten met 'tja, ik had het blijkbaar nodig.' Als ik echt geen zin heb in een vertaalopdracht dan bedenk ik dat ik toch echt de keukenkastjes moet opruimen, omdat er anders vreselijke dingen kunnen gebeuren. Nu ik na een lange onsportieve periode weer aan fitness enz doe maak ik opzettelijk mijn veters verkeerd vast, zodat ik tijdens de les even op adem kan komen door ze te strikken. Kortom, zelfbedrog van het zuiverste water. Maar diep van binnen weet ik natuurlijk wel hoe de vork in de steel is.
"You can fool everyone, but you can't fool yourself for ever" (hoewel ik dappere pogingen heb ondernomen...)

Geen opmerkingen: