dinsdag 12 augustus 2008

Lijstjes

Zouden mannen dat ook hebben? vroeg ik me af toen de trein Arnhem uitreed. Ik was net op bezoek geweest bij mijn hoogzwangere vriendin en collega Madeleine en had met haar ontspannen uren doorgebracht.

In de trein terug naar Den Haag flitsten er allerlei lijstjes door mijn hoofd, van kleine dingen die ik op korte termijn wil doen. Niet vergeten nog blikjes voor de honden te kopen, Marja Pronk een mailtje sturen over interview in Intermediair, met mijn moeder en stiefvader praten over wanneer ze op Thomas kunnen passen omdat ik een 'marathon-vertaling' heb, naar de apotheek voor een zalfje, een cadeautje kopen voor X, de boekhouder bellen enzovoorts enzovoorts enzovoorts.

Op de een of andere manier denk ik dat het typisch vrouwelijk is, van die lijstjes. Er schijnt trouwens een boek te zijn uitgegeven met alleen maar lijstjes en er is ook een blog dat aan dit onderwerp is gewijd. En bij een cursus creatief schrijven in het Koorenhuis hier ter stede moesten we ook lijstjes maken. Van huizen waarin je hebt gewoond, van landschappen die je mooi vindt, van mensen die je hebt gekend, van eigenschappen die je in anderen waardeert. Het heeft iets kalmerends, om de chaos van de wereld om ons heen terug te brengen tot lijsten. Niets meer, niets minder.

Geen opmerkingen: