maandag 22 februari 2010

De kunst van het opvoeden

In het eerste seizoen van Desperate Housewives loopt Lynette op een gegeven moment door de supermarkt met haar tweeling in het wagentje. Het moederschap valt haar niet mee en ze verlangt stiekem terug naar haar leventje als carrièrevrouw. Maar als ze een kennis tegenkomt zegt ze:"motherhood is the best job in the world."

Ouderschap heeft wel iets weg van een baan. En toch ook weer niet. Moederen kost energie, maar geeft ook energie. Je krijgt geen salaris, wel waardering. Het is niet iets dat je alleen van 9 tot 5 doet, maar 24 uur per dag, 7 dagen per week.

Ouderschap confronteert je met je eigen zwakheden. Je kinderen vormen een spiegel. Hoe vaak gebeurt het niet dat Thomas dwars gaat doen, louter en alleen omdat ik zelf slecht in mijn vel zit en mijn onrust ongewild op hem projecteer? Hoe moet je het goed doen, jezelf in de hand houden, het goede voorbeeld geven, het leven voorleven? Daar heb ik nog geen antwoord op gevonden. Wel blijf ik zoeken, elke dag weer, de woorden van mijn vriendin Martine indachtig: "opvoeden is het moeilijkste dat er is".

Geen opmerkingen: