maandag 30 mei 2016

Over lezen

Nu zit ik op Goodreads, maar vroeger gebruikte ik een boekje om bij te houden wat ik las en wat ik daar van vond. Ik hanteerde een ingewikkeld beoordelingssysteem met plusjes en minnetjes en een nog ingewikkelder rotatiesysteem. Franse, Engelse en Nederlandse boeken moesten immers allemaal aan bod komen. Voor fictie en non-fictie gold hetzelfde. Het boekje heb ik bewaard - dat zal niemand verbazen, gelet op mijn vorige post - en af en toe blader ik het door. Data, titels en citaten roepen tal van herinneringen op. In de zomer van 1995 las ik Céline, Oek de Jong en Fitzgerald. Opeens ben ik daar weer, in dat appartementje in het centrum van Gent, waar ik me vaak terugtrok met een boek en een pot jasmijnthee. Die zomer herlas ik Tender is the night. In een rond en zowaar leesbaar handschrift staan regels uit die roman: 'Dick moved on through the rain, demoniac and frightened, the passions of many men inside him and nothing simple that he could see.'
Overigens beschouw ik Tender is the night als het meesterwerk van Fitzgerald, niet The Great Gatsby. Benieuwd wie het met me eens/oneens is.


Geen opmerkingen: